søndag den 2. august 2009

I Herning og Århus....

I Fredags efter arbejde tog Lillemor og jeg til Herning, hvor vor "lille" søn jo bor med sin pragtfulde kæreste/samlever. De har en lejlighed på 125 kvm indeholdende kæmpe badeværelse, spisekøkken, stue, soveværelse samt 2 gæsteværelser. De 2 sidstnævnte bliver flittigt benyttet af os og "de andre svigerforældre", søsteren samt venner. Der er rigelig hjerterum og fysisk plads derovre.
Om Lørdagen var vi Carl-Henning Pedersen og Else Alfeldt museet. Området DET ligger i er ret interessant. Udover deres museum, ligger også Herning Kunstmuseum samt en enorm cirkulær skulptur have og nogen geometriske haver.


Jeg kender selvfølgelig til Carl-Henning Pedersen og Else Ahlfeldt fra tidligere. Jeg vil sige, at min "begejstring" for dem ikke blev større efter at have set deres museum. Jeg har altid syntes, at deres billeder er kolde i farverne og ofte al for ens; de ligner hinanden for meget hver især. For nogen år siden så vi Carl-Henning Pedersen's udsmykning i Ribe Domkirke. Her vil jeg dog sige, at der er knald på liggehønen hvad angår farverne; kolde og varme - dog synes jeg ikke at de passer i et gammel kirkerum. Der er jeg sgu' nok for gammeldags og for fuld af respekt overfor gammeldags byggeskik. Hver ting til sin tid og sted. Jeg ved iøvrigt heller ikke hvorfor, men hans glasmosaikker er altså meget bedre end hans malerier.......synes jeg.
Til gengæld synes jeg kanon om den kæmpe skulptur-have der er. Meget spændende og især at se nogen billedhuggeres ting som var meget anderledes end hvad jeg hidtil har set af dem. Meget interessant.

Her ses vor "lille" søn (188 cm og 96 kg) læse over skulderen på kæresten:


Ja - der er jo "lille smule" højdeforskel på de 2.

Idag Søndag var vi så i Århus i Den Gamle By og se især Møntmestergården, som jeg jo har købt en bog om (se tidligere indlæg) og som bare var så kanonflot. Den skal simpelthen opleves. Køb bogen og se huset.








....og da jeg kom hjem, så lå denne bog "Hverdagsbilleder" af Kasper Monrad i postkassen; indkøbt fra Thur's Antikvariat i Odder. Bogen handler om Guldaldermalernes dagligdag og deres levevilkår. Jeg har jagtet den bog i årevis i alle landets antikvariater og sørme om den så ikke dukkede op her forleden i Thurs' i Odder hvorfor den fluks blev indkøbt....og nu er den min.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror faktisk ikke engang, jeg ville ulejlige mig ind det der museum. Det, jeg allerede har set, siger mig absolut ingenting. Kunst? I ordet ligger "kunnen", og jeg synes, at det er meget svært at få øje på nogen form for kunnen i meget af den moderne såkaldte kunst. Man er ikke nødvendigvis gammeldags, fordi man ikke hopper med på hvad som helst.

    Møntmestergården skal jeg absolut se, og det bliver forhåbentlig her i efteråret. Jeg havde allerede set nogle billeder hos Anarkisten(s (ægte) kogebog).

    Kunne du formås til at fortælle, hvad du synes om Guldalderbogen? Det kan være, at jeg også skal på jagt :-)

    SvarSlet
  2. Hej Rasmine..

    Tjah - hvad skal jeg sige....bum-bum....jeg skal lige afslutte en anden bog inden jeg går i gang med "Hverdagsbilleder"....men jeg har jo læst den for en del år siden og har siden jagtet den i antikvariatsverdenen indtil heldet tilsmilede mig i sidste uge.

    Nuvel - (meget) kort fortalt, så prøver Monrad at beskrive/afdække hvordan forholdet var mellem kunst og samfund i guldalderens Danmark; Hvem købte kunstnernes værker ? Hvilke var de mest sælgende kunstnere dengang (og nu) ? Hvad tjente de ? Hvordan levede de ? o.s.v., o.s.v. For eksempel er der sammenligninger af lønninger som eksempelvis dommerne ved Højesteret fik mellem 1800 og 2400 Rbd. om året, Dommerne ved landsretterne mellem 1000 og 1600 Rbd., Universitetsprofessorer mellem 800 og 2000 Rbd. og selvfølgeligt altsammen efter deres ancennitet og årlige beløb. En simpel kontorist (kopist) fik ca. 300 Rbd., en skolelærer ca. 6-800 Rbd. Monrad anfører, at leveomkostningerne gjorde, at man formentlig skulle tjene ca. 850 Rbd. om året for at kunne forsørge en familie, så de fleste almindelige mennesker måtte have flere jobs ved siden af hinanden. Overfor dette står så, at en maler som f.eks. Christen Købke i 1834 tjente ca. Rbd. men så var det også godt at han kunne bo hjemme og leve godt der. De her rejse-legater kunstnerne fik fra Akademiet eller fra fonden "ad usus publicus" kastede ca. 4-600 Rbd. af sig for et år og for dette skulle de altså kunne rejse til f.eks. Rom, leve der et år og så rejse retur, så der var altså ikke meget at rutte med.

    Der er en hel masse om dette og meget andet, så ja - bogen er meget interessant at blive klog på. Måske kan du låne den på Biblioteket ?

    Jeg har flere rejsebøger (dagbøger) som du kan se af min liste; de 2 bedste er den af Constantin Hansen og den af Johan Th. Lundbye og om deres rejser til og ophold i Rom. De giver et fantastiskt godt billede af deres dagligdag. Ligeså er H.P.Rohde's afhandling om "Danske malere i Rom" som udelukkende beskæftiger sig med dette billedes fremkomst; hvordan levede Constantin Hansen i Rom, hvem boede han sammen med, hvem kom han sammen med, hvor spiste de, hvad kostede det, hvor fik han materialerne fra og hvordan o.s.v., o.s.v. En kanon-bog, siger jeg dig. Også den kan lånes på Biblioteket.

    Jeg tror, at du kan få de fleste bøger på min liste på Bibliotekerne og du burde prøve med de 3 jeg her har nævnt.

    ...og så må jeg vist hellere begrænse mig, så slut for nu ;-)

    SvarSlet