tirsdag den 26. juli 2016

On the road.....med Rasmine til Johannes Larsen Museet i Kerteminde....

I dag fik jeg indfriet et for længe siden givet løft om at tage Rasmine med til Johannes Larsen Museet i Kerteminde. Afhentning af Rasmine og hendes krykker kl. 08,30 i Hvidovre og så afsted i roligt tempo i godt vejr til Kerteminde hvor vi ankom ca. kl. 10,15.

Det var sjovt at møde Rasmine LIVE efter at "have kendt" hende i en del år efterhånden. Jo da, jeg havde da dannet mig et indtryk af Rasmine jfr. de forskellige blog-indlæg, kommentarer o.s.v. såvel på Rasmines blog, på min blog og på andres og jeg blev ikke overrasket andet end lidt på højden. Og jeg synes vi kom fint ud af det med hinanden; i hvert fald gik snakken hos os begge lystigt på vej ud og på vej hjem om dette og hint, om vores barndom, uddannelser, arbejde o.s.v. og så en del om den amerikanske borgerkrig :-)

Som sagt vi ankom ved ca. 10,15 tiden og gik straks op til Møllebakken og museet. Vi startede med at se Johannes Larsens villa og atelier. Jeg fik nok snakket fanden og Rasmine et øre af under rundgangen de 2 steder....Johannes Larsen er jo en af mine favoritmalere. Så var det tid til The- og kaffepause og hjemmebagte boller med ost i det lille traktørsted i museets have. Også her gik snakken ganske lystigt.

Derefter tog vi "den ny" udstillingsbygning i besiddelse og så den faste samling der. Igen tror jeg det var mig, der snakkede mest :-)

Og så så vi den pragtfulde særudstilling "Fugl" med tegninger, akvareller, malerier, raderinger og træsnit af nutidige fuglemalere med bl.a. Carl Christian Tofte's pragtfulde Tranefrise på som er hele 14,4 meter lang og 1,5 meter høj. I kan se billeder af den her på Carl Christian Tofte's blog her - scroll lidt ned :-)  


Særudstillingen FUGL er på Johannes Larsen museet til og med d. 4.september, derefter flyttes udstillingen til Sophienholm ved Lyngby i perioden 10.september til og med 6. november, for derefter at slutte af på Vendsyssel Kunstmuseum i perioden 3.december 2016 til og med 26. marts 2017. Der er alt rig mulighed - og ingen undskyldninger - for at se den. Gør det, det er den bestemt værd. På ovennævnte link om særudstillingen kan I se hvilke fremragende nutidige fuglemalere der udstiller.

Efter at have set særudstillingen og for mit vedkommende indkøbt 4 bøger, var det tid til noget sen frokost og det fik vi på restauranten på pæle i havnen nede ved Thornøes Hotel. Fiske-buffet....yum-yum. Efter afslapning og mer snak gik turen så hjemad til henholdsvis Hvidovre og Herlev. Jeg var hjemme lidt efter 17,00. Det havde været, synes jeg, en smadderhyggelig tur.

Jeg plejer jo at tage en masse billeder, men denne gang fik jeg kun taget 1 og det af en genert Rasmine :-)



2 kommentarer: