onsdag den 11. januar 2017

Modelbanetog og modelbanetog.... :-)

Jeg har for små 14 dage siden lavet et indlæg om en ekstra julegave jeg havde fået af min storebror, nemlig et gammelt begynder Märklin modelbanetog.


Et par dage efter fik jeg samlet nybegynder-sættet og afprøvet det medfølgende lokomotiv og de 2 vogne. Det kørte da, måske lidt hakkende og larmende på den lille ovale bane. Herligt. Og så sad man der og mindedes gamle dage, som jeg har skrevet om i det nævnte indlæg, om de ekstra vogne m.m. jeg havde dengang.


Så her i Søndags, så fik jeg en mail, fra en af mine rigtig gamle ex-kolleger, Mogens (som er en 7-8 år ældre end jeg er) fra min tid i Skattevæsenet. Jeg havde mistet forbindelsen med Mogens i en del år, men havde så haft fornøjelsen af at møde ham igen til en sammenkomst for gamle skattevæsenskolleger, jeg havde været til i Oktober måned sidste år, 2016. Dengang kunne jeg huske, at han engang havde fortalt, at han hvert år, vistnok i efteråret, opsatte sin modeljernbane og havde den stående i en lille måneds tid; deres spisestue med bord og indsatte plader og et par ekstra borde fyldte jo godt op, så derfor kun en gang om året. Ved sammenkomsten spurgte jeg ham, om han stadig gjorde det og ja da, men det var nu efter jul han satte det op....og så talte vi vist nok ikke mere om det.

Men nu mailen fra i Søndags....der stod, at han nu havde sat sin modelbane op og at jeg var velkommen til at komme og se den og det var jeg så i dag.

Han var meget teknisk; han havde lavet planer over banen, for ellers kunne han ikke styre opbygningen....eller huske den fra år til år. Hver enkelt skinne (med nr.), skiftespor og stopklods var indtegnet og indentificerbar på tegningen. Her ses en A4 version, men dem han brugte var i A#, altså dobbelt så store:


Og så selve anlægget.....hold da op....det er stort. Sammensatte borde og plader på bukke udgør grundlaget med et grønt filttæppe over. Lange spor, buer, sporskifter, tunneller, broer, stationer, stopsignaler o.s.v., o.s.v. er der:
Han anslog at banen var tættere på de 70 meter end 60 meter. Derudover var der over 200 meter ledning; lidt på bordet, men det meste under bordet. Forskellige tranformatorer og en stor digital kommandopult, da hele systemet kører digitalt. Lyssignaler og skiftespor og togtider er programmeret ind. Til lokomotiverne har han downloaded rigtige lokomotivlyde, ligesom der også er rigtige banegårdslyde...."Toget til Bern over Odense, Hamburg o.s.v. afgår om få minutter fra spor 6"....nogen meddelelser på dansk og nogen på tysk. Fantastisk. Og lys i vognene og i en del modelhuse. Stuen ligger så i noget halvmørke, så lyssignaler, tog-lys og hus-lys kommer til deres ret.

De billeder jeg har taget er med mobiltelefonens kamera i det noget mørke rum og derfor den forringede billedkvalitet. Husk at I kan trykke på billederne for at se dem i større størrelse.



Som det fremgår af billedet herunder, så er der i de gamle Damp-lokomotiver indlagt røg-aggregat, så der kommer røg fra skorstenene....+ den gamle lyd...aldeles herligt at skue og høre :-)



Det var noget af en oplevelse at se og høre om. En rigtig dejlig oplevelse.


Og selvfølgelig fik vi en snak om gode gamle dage bagefter sammen med Mogens hustru Vivi, som også i sin tid har været på rådhuset.

2 kommentarer:

  1. Hold da ellers op for et arrangement. Du er vel glad for at mindre kan gøre det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja da :-D :-D ...i øvrigt agter jeg ikke at udvide mit begynder-sæt.......særligt meget....tror jeg nok ;-)

      Slet