torsdag den 21. september 2017

"Sted sans" på Gammelgaard...16.09.2017 - 19.11.2017

I Lørdags d. 16.09,2017 kl. 15 var der fernisering på en ny udstilling på vores lokale Kunst- og Kulturcenter Gammelgaard.



Husk at I kan klikke på billederne for at se dem i større størrelse.


Egentlig havde jeg tænkt mig at deltage i denne, men det faldt sig sådan, at Lillemor skulle afleveres i lufthavnen på dette tidspunkt, da hun skulle på konference i 4 dage lige udenfor Milano i Italien, så derfor blev det ikke til noget. Ferniseringer kan såmænd være meget hyggelige (chips og gratis vin), men i det her tilfælde, hvor der ville være 15 forskellige kunstnere, der skulle udstille, så kunne jeg forestille mig et leben og en trængsel uden lige, så lige her gjorde det ikke noget "at jeg sprang over".
Efter min næsten sædvanlige tur i mosen i dag, gik jeg i dag så ind på Gammelgaard. Udenfor havde jeg i forvejen bemærket "et fugletårn", så lidt spændt var jeg da. Ydermere var der på gårdspladsen 2 "objekter" til. Alle 3 ses herunder:




De 15 kunstneres ting har for et år siden været vist på Kunstcentret Silkeborg Bad under navnet "I skovens dybe stille ro - en sanselig udstilling" Her på Gammelgaard er navnet altså "Sted sans".



Til og omkring udstillingen foregår der en masse arrangementer, som det ses på listen herunder. Arrangementet "Kultursøndag" d. 29.10.2017 vil jeg gerne deltage i.

Jeg starter altid mine besøg i den gamle Lade til højre. Og ja - der er virkelig noget for sanserne; dels at se, dels at røre og dels at man kan "deltage" i noget af det. Ret god ide, synes jeg. Midt i billedet herunder står der et hus på 4 ben. I døren ses et flammende bål blafre...åbenbart indbygget video.


Skulpturen herunder hedder Siamesiske tvillinger:

Lyset er ikke godt på mit foto herover ligesom jeg ikke får vist alle detaljerne godt nok, men det går vel.
Herunder ses en del af det udstillede i den gamle lade oppefra. Bemærk, at der er en lille labyrint man kan gå i. Lige noget for børnene.
Herefter går jeg altid op i hovedbygningen. Udenfor denne er der en 5-6 4 personers cafe-borde + stole + parasoller. I det gode vejr, som det var i dag, sad 4 damer her og indtog noget der lignede frokost. Lige da jeg kom ind blev jeg mødt af denne pragtfulde duft af kaffe og et skilt med "Gammelgaards hjemmelavede æblekage kr. 35"....så var jeg solgt. En kande stempelkaffe og æblekage blev bestilt og jeg satte mig udenfor og indtog det købte. Mums siger jeg bare, for det var virkeligt godt. Derefter ind i hovedbygningen. Her kan man i øvrigt også side i 2 af rummene og indtage sin frokost eller kaffe og kage, hvilket kan ses på billedet herunder:

I midterrummet var der en art "værkstedsinstallation"...tror jeg man vil kalde det. Inde i var der et højt bord. I kurven på gulvet som ses til højre, lå der små poser med fugtig ler af en art, som man inde i installationen kunne lave til f.eks. skål, kop eller hvad man nu syntes.


På væggen var der 2 cirkelrunde reoler, hvor man kunne se, hvad folk - nok mest børn - havde lavet:
Rundt omkring i bygningerne var der i øvrigt pude-grupper med en tilhørende spand hvori der lå små tegne-plader og blyanter. Det er - går jeg ud fra - så børnene kan tegne deres egne ting. Meget smart.

I det næste rum, hvor indgangspartiet var draperet med et sort tæppe, var åbenbart en video-installation, der viste dette billede; et Magnolietræ eller lignende fra de amerikanske sydstater og nogen børn ??? Hvis det skulle skiftes, så skete det ikke mens jeg var der.
I den nye Lade var der sørme endnu et fugletårn....og en stoflabyrint og en eller anden installation der blæste luft og vistnok skulle få noget let klæde til at blafre/bevæge sig...det skete ikke, men det summede da.




Herunder ses fugletårnet og i baggrunden den der installation der summede...blæste luft...måske....i al almindelighed er jeg ikke meget til installationskunst og dette er en af dem.
Herunder ses stof-labyrinten. Jeg er ikke i tvivl om at sådan en er et hit hos børnene:


Alt i alt en sjov og spændende udstilling. Om den er lagt an på børn ? Ja - det tror jeg meget den er, især når man tager de mange børne-arrangementer der er i betragtning.

Jeg købte et katalog, som jeg først læste da jeg kom hjem. Det viste sig at være fra udstillingen på Silkeborg Bad, hvor der havde været hele 20 kunstnere med, mod de 15 der er her. Alle kunstnere har deres eget lille "postkort" i kataloget, hvor hver svarer på 3 spørgsmål. De 2 af dem var "Hvorfor kunst ?" og "Et godt råd når det gælder om at møde kunsten ?" .

3 af kunsterne svarer således på spørgsmålet om  at give et god råd, når man møder kunst:

Rasmus Danø: Regel 1: Masser af tid. Regel 2: Keep it simple. Regel 3: Lav dine egne regler.

Signe Dahlerup: At være lydhør overfor værkerne, men også tro overfor egen sansning. Tag kun den kunst ind under huden, som du kan bruge konstruktivt i dit sind.


og så endelig

Henrik Menné: Prøv først at kigge på kunsten uden hensyn til hvad andre har tænkt om den før dig, nu kigger du og du bestemmer.

3 rigtigt gode råd synes jeg, hvor jeg især synes om det sidste råd.

2 kommentarer:

  1. Det formodede magnolietræ er et fantastisk syn, som jeg ville være villig til at bruge masser af tid til at se på.

    Det sidste råd tror jeg, vi er rigtig mange, der altid har fulgt. Med hensyn til skulpturerne står jeg helt af og begynder at tænke på kejsere og deres nye klæder.

    SvarSlet
  2. Du har sandelig fået en på opleveren. Det 3. råd er fint.

    SvarSlet